Határtalanul! - Beszámoló 2018.

Határtalanul Erdélyben

Május31-én a Reménység Katolikus Általános Iskola hetedikesei Erdélybe utaztak, tanulmányi kirándulásra. Az utazás egy pályázat révén valósulhatott meg, amelyet az Emberi Erőforrás Minisztériuma írt ki azzal a céllal, hogy az anyaország diákjai találkozhassanak határon túli magyar közösségekkel, illetve megismerjék az elcsatolt területek természeti és kulturális értékeit. A programnak a Határtalanul! nevet adták. A Reménység iskola tanulói első alkalommal vehettek részt ezen a pályázaton.

Nagyszalontán, az Arany János Múzeum felkeresésével indult ötnapos kirándulásunk. Az Arany-emlékév alkalmával felújított Csonkatorony modern szemléletű kiállítással várta a látogatókat. Nagyszalontáról utunk Nagyváradra vezetett. Megismertük a nagy múltú város kulturális és történelmi jelentőségét, ellátogattunk a székesegyházba, Szent László sírjához, sétát tettünk a híres kanonoksoron. Ezt követően a Királyhágón átkelve valóban Erdélybe érkeztünk. Az aznapi programot a bánffyhunyadi református templom, illetve kalotaszegi szállásadó falunk, Zsobok megtekintésével zártuk. Szállásunk a zsoboki Bethesda Református Szórványkollégiumban volt.

Péntek reggel első utunk a körösfői templomhoz vezetett, ahol tanulóink megismerték a kalotaszegi építészet, fafaragás és varrottasok gazdagságát. Tiszteletünket tettük Vasvári Pál kopjafája előtt, aki 1849-ben a betörő oláh csapatok ellen ezen a környéken halt hősi halált. Kolozsváron folytatódott a tanulmányutunk. Itt megtekintettük a főtéren álló Mátyás-szobrot, a Szent Mihály-dómot, Mátyás király szülőházát. Rövid itt tartózkodásunk alatt hetedikeseink megismerték Kolozsvár történelmét is. A következő állomásunk Torda volt, ahol leereszkedtünk a sóbánya mélységébe, és megismertük a sóbányászat jelentőségét. Kirándulásunk a Tordai-hasadék végigjárásával folytatódott. A gyönyörű szurdokhoz számos Szent László-legenda fűződik, például láthattuk Szent László lovának patanyomát és Szent László-pénzt is gyűjtöttünk. Túránk végén megkóstoltuk a micset, és elindultunk nagyenyedi szálláshelyünkre.

A Nagyenyeden töltött éjszakát ismét egy komoly túra követte. A Remete-szurdok vadregényes vidékén sétáltunk, ami a hatalmas sziklák között futó patak mentén vezetett. Az ösvény olykor annyira leszűkült, hogy a sziklafalba ütött kapaszkodók segítségét kellett igénybe venni, illetve a bátrabbak számára a patak biztosított felüdülést és biztonságos haladást. Délután Torockóra mentünk, ahol épp a Duna-napok rendezvénye zajlott. Nagyon sokan idejöttek a környékről, jó volt megtapasztalni az összetartozás érzését.

Vasárnap Gyulafehérváron szentmisén vettünk részt, majd megkoszorúztuk Hunyadi János sírját, valamint Erdély mártírsorsú püspökének, Márton Áronnak a szobrát. Elutaztunk Vajdahunyadra is, megtekintettük a Hunyadi család nevezetes várát, és visszafelé, Szászvárosban felkerestük a Dévai Szent Ferenc Alapítvány Szent Erzsébet gyermekotthonát, ahol a Reménység Iskola tanulóinak adományát, könyveket és sportszereket adtunk át az ottani gyermekeknek.

A Határtalanul! programnak lényeges eleme, hogy a kiránduláson részt vevő hetedikesek ne csak a történelmi emlékekkel ismerkedjenek, hanem tapasztalják meg az ott élő magyarokkal is a találkozást. Erre a Nagyenyed mellett fekvő magyarlapádi iskola, illetve az ottani Bethlen Szórványkollégiumban tett látogatás adott lehetőséget. Nagyon kedvesen fogadtak minket az ottaniak, ízelítőt láthattunk a magyarlapádi néptáncból és népdalokból, majd kosárlabdázással töltötték a találkozásra szánt időt a gyerekek. A játékban való ismerkedés szép emlék lett az ottaniaknak és a mieinknek egyaránt.

A Magyarlapádon töltött délelőtt után a hazautazás következett. Kirándulásunk utolsó programja Arad volt. Koszorút helyeztünk el a hányatott sorsú Szabadság-szobornál, és onnan elindulva az esti órákban érkeztünk meg Petőfi utcai iskolánkhoz.

Azt gondolom, az utazás során tanulóink beleláthattak a határon túli magyarok életébe, átélhették az összetartozás érzését. A gazdag magyar kultúrának többségük számukra eddig ismeretlen részletével, aErdély történelmi, építészeti örökségével találkozhattak, és olyan tájakon járhattak, amelynek szépsége maradandó nyomot hagy a lelkekben.

Köszönjük az EMMI által biztosított pályázati lehetőséget, és köszönjük a diákoknak, hogy példás viselkedésükkel messze földre elvitték a Reménység iskola és Kispest jó hírét. A Határtalanul! Program reményünk szerint a jövő tanévben is folytatódik, pályázatunk révén az akkori hetedikesek is Erdélybe utazhatnak.

A tanulók kísérő tanárai:

Kuti Margit, Dr. Soósné Varga Marianna, Vácziné Boray Szilvia és Géczy Árpád

A programról készült képek itt láthatóak.